top of page

Vilkår for Strømkonto

Vilkår per 01.12.2025

1. Avtaleparter

1.1: Tjenesteleverandør: Tellier Service AS, org.nr. 983 995 691, Postboks 184 Skøyen, 0212 Oslo 

1.2: Kunde: Forbrukeren som inngår avtalen om Strømkonto, som har en gyldig strømavtale med Fortum Strøm AS, org.nr. 982 584 027, Postboks 184 Skøyen, 0212 Oslo, «Strømleverandør», har fast bosted i Norge og er medlem av folketrygden. 

1.3: Disse vilkårene gjelder mellom Tjenesteleverandøren og Kunden. Avtalen om Strømkonto omfatter i tillegg det skriftlige avtaletilbudet inkludert gjeldende priser, betalingsbetingelser og skjemaet for Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt (SEF-skjema). Ved eventuell motstrid har avtaledokumentene forrang i følgende rekkefølge: (i) det skriftlige avtaletilbudet, (ii) disse vilkårene, (iii) SEF-skjemaet er inntatt som vedlegg 1 til disse vilkårene. 

1.4: Kommunikasjon mellom Tjenesteleverandør og Kunden skjer per e-post og/eller SMS, med mindre Kunden reserverer seg mot elektronisk kommunikasjon ved å melde fra skriftlig til Tjenestelerandøren. Dersom Kunden reserverer seg, får meldinger og varsel virkning for Kunden når meldingen er kommet frem per post. Kunden har alltid mulighet til å kontakte kundeservice pr. telefon. 



2. Definisjoner


I disse vilkår har ord og utrykk følgende betydning:

2.1: «Kredittgrense» er den individuelle kreditten som til enhver tid er innvilget Kunden etter Kundens søknad. 

2.2: «Anbefalt månedsbeløp» er det beløp på fakturaen som anbefales Kunde å betale for å kunne oppnå mest mulig jevne månedlige betalinger. 

2.3: «Minstebeløp» er det månedlige beløp som minimum skal betales på fakturaforfall for at betalingsmislighold ikke skal inntreffe. Beløpet kan være høyere eller lavere enn faktisk fakturert strøm fra Strømleverandøren i ulike perioder. 

2.4 «Saldo» er beløpet på Strømkontoen som kan være positiv eller negativ kontobalanse overfor Tjenesteleverandøren.  


3. Beskrivelse av Strømkonto

3.1: Strømkonto er en kredittjeneste for betalingsadministrasjon av Kundens fakturaer fra Strømleverandøren. Tjenesten skal muliggjøre at Kunden kan betale jevnere månedlige beløp på strømutgiftene sine, selv om strømprisen og forbruket svinger mye.  

3.2: Strømkonto gir adgang til en kreditt, gitt av Tjenesteleverandøren, som kun kan brukes til å betale strømregninger. For benyttet kreditt påløper renter etter gjeldende prisliste, jf. punkt 10 nedenfor. Det påløper ingen etableringskostnader for kreditten. 

3.3: Tjenesteleverandøren fastsetter et Anbefalt månedsbeløp, Minstebeløp, og en dynamisk Kredittgrense. Anbefalt månedsbeløp fastsettes ut fra følgende faktorer: estimert forventet rullerende 12 måneders strømforbruk, Kundens forventete strømkostnad, samt nettleie dersom Kunden har gjennomfakturering av nettleie hos Strømleverandøren, som gir en årskostnad som deles med tolv måneder og rundes til nærmest 10 kroner. Minstebeløpet utgjør 40 prosent av det Anbefalte månedsbeløpet, rundet opp til nærmeste 10 kroner. Kredittgrensen fastsettes dynamisk grunnet tjenestens art og utgjør tre ganger Anbefalt månedsbeløp, men aldri mer enn 15.000 norske kroner. Endringer, utover uvesentlige endringer, i nevnte forhold medfører at Anbefalt måneds-, Minstebeløpet og Kredittgrensen re-beregnes og justeres. Kunden varsles om justeringene per e-post. 

3.4: For at tjenesten skal fungere best, slik at Kunden kan betale mest mulig like beløp per måned gjennom året, bør Kunden betale det til enhver tid Anbefalte beløpet hver måned. Med dette vil Kunden i perioder der strømkostandene og forbruket er generelt høyere benytte seg av kreditten og renter påløper for negativ Saldo. Det bygges opp positiv Saldo i perioder der strømkostandene og forbruket er generelt lavere. Kunden kan unngå å betale renter for benyttet kreditt ved å betale mer enn det Anbefalte beløpet i perioder der Saldoen er i ferd med til å bli negativ.  

3.5: Det til enhver tid oppgitte Minstebeløpet er det som minimum må innbetales på kontoen per måned for å unngå mislighold overfor Tjenesteleverandøren. Differansen mellom Minstebeløpet og Anbefalt beløp gir Kunden ytterligere fleksibilitet til å utsette deler av betalingen ved å utnytte den innvilgede Kredittgrensen. Kunden må selv påse at Kredittgrensen ikke overskrides, ettersom dette kan medføre at neste faktura fra Strømleverandøren ikke gjøres opp av Tjenesteleverandøren, se punkt 3.6 nedenfor. 

3.6: Kunden gir Tjenesteleverandøren fullmakt til å motta og gjøre opp samtlige strømfakturaer fra Strømleverandøren innen forfall. Kundens rettidige og fullstendige innbetaling av avtalt månedlig Minstebeløp til Tjenesteleverandøren regnes som befriende betaling til Strømleverandøren etter avtale mellom Tjenesteleverandøren og Strømleverandøren, slik at mislighold ikke inntreffer i forholdet mellom Kunde og Strømleverandøren. Dette gjelder imidlertid kun såfremt Tjenesteleverandøren kan dekke strømfakturaen ved å benytte kreditten som er innvilget Kunden. Overtrekk av Kredittgrensen som ikke utliknes av Kunden medfører at Tjenesteleverandøren ikke dekker den neste fakturaen fra Strømleverandøren. Kunden er innforstått med at Tjenesteleverandøren overtar Strømleverandørens krav mot Kunden. 

4. Avtaleinngåelse

4.1: Ved å inngå avtalen om Strømkonto aksepterer Kunden disse vilkårene samt det skriftlige avtaletilbudet inkludert priser og betingelser, og autentiserer seg gjennom sin kvalifiserte elektroniske signatur (Bank-ID).  

4.2: Avtaleinngåelsen forutsetter godkjent kredittvurdering. Kunden er innforstått med at Tjenesteleverandøren innhenter opplysninger (herunder navn, adresse, kundenummer og annen kontaktinformasjon, betalingshistorikk, kredittopplysninger, strømforbruk) fra Strømleverandøren og kredittopplysningsbyråer. Opplysningene brukes først og fremst for kredittvurdering basert på anbefalt kredittscore-modell og på grunnlag av en automatisert behandling av innsamlede opplysninger ved kredittopplysningsbyrået. Ved vurdering gjennomført av kredittopplysningsbyrå sendes gjenpartsbrev til Kunden. Ved manglende kredittevne informeres Kunden uten ugrunnet opphold om at avtalen ikke kan inngås, om avslaget er basert på opplysninger innhentet ved databasesøk og nærmere opplysninger om databaser som ble benyttet og om kredittopplysningsbyrået som kan kontaktes for overprøving av opplysningene fra databasene. Avslaget begrunnes ikke utover dette. Innhentede opplysninger fra Kunden og Strømleverandøren benyttes til fastsettelsen av Kredittgrensen, Anbefalt månedsbeløp, Minstebeløpet og administrering av Tjenesteleverandørens forpliktelser i relasjon til Strømkonto-avtalen. Avtaleinngåelsen anses som Kundens søknad om en rammekreditt der Tjenesteleverandøren fastsetter en individuell dynamisk Kredittgrense som utgjør tre ganger det Anbefalte månedsbeløpet, hvilket er basert på en vurdering av estimert forventet rullerende 12 måneders strømforbruk, Kundens forventete strømkostnad, samt nettleie, dersom Kunden har gjennomfakturering av nettleie hos Strømleverandøren. Kredittgrensen er aldri mer enn 15.000 norske kroner. Fremlegging av nødvendige opplysninger er en forutsetning for å kunne få tilbud om Strømkonto. Tjenesteleverandøren forbeholder seg retten til å heve avtalen dersom Kunden bevisst har tilbakeholdt eller forfalsket opplysninger eller nødvendig dokumentasjon, se punkt 8.  

4.3: Kunden skal ved avtaleinngåelsen gi de opplysninger som Tjenesteleverandøren trenger for at avtalen skal kunne inngås, herunder e-postadresse og mobilnummer. Kunden er selv ansvarlig for at Tjenesteleverandøren til enhver tid har oppdaterte kontaktopplysninger på Kunden.  

4.4: Tjenesteleverandøren samler inn og behandler Kundens personopplysninger som er nødvendige for å levere Strømkonto-tjenesten i henhold til avtalen. Tjenesteleverandørens personvernerklæring inneholder informasjon om hvordan den behandler Kundens personopplysninger. Erklæringen er til enhver tid tilgjengelig på Tjenesteleverandørens nettsider. 

4.5: Strømkonto-tjenesten leveres fra begynnelsen av den påfølgende måneden etter avtaleinngåelsen. Eventuelle strømfakturaer som forfaller etter avtaleinngåelsen, men før leveransestart må Kunden fortsatt betale direkte til Strømleverandøren. Etter leveransestart av Strømkonto-tjenesten oversender Strømleverandøren fortløpende Kundens strømfakturaer til Tjenesteleverandøren, som betaler strømfakturaene på Kundes vegne. Ved betaling belaster Tjenesteleverandøren fakturabeløpet på Kundens Saldo i Strømkonto. Strømfakturaene vil være tilgjengelig på Kundens «Min side» hos Strømleverandøren.  

5. Angrerett 

5.1: Kunden har rett til å gå fra kredittavtalen (angrerett) ved å gi melding til Tjenesteleverandøren før utløpet av angrefristen. For meldingen kan angreskjemaet, som inneholder mer informasjon om angreretten, benyttes. Angreskjema for Strømkonto finner du her. Angrefristen er 14 kalenderdager fra den dag avtalen er inngått, eller fra den dag Kunden mottar avtalevilkårene og opplysningene etter finansavtaleloven § 3-22, dersom dette skjer etter avtalen er inngått. 

5.2: Dersom Kunden benytter seg av angreretten skal eventuell benyttet kreditt og nominell rente påløpt til og med betalingsdagen, tilbakebetales til Tjenesteleverandøren uten unødig opphold og senest innen 30 kalenderdager etter at melding om bruk av angreretten er sendt. I tillegg kan Tjenesteleverandøren kreve kompensasjon for kostnader i forbindelse med kredittavtalen som Tjenesteleverandøren har betalt til offentlige myndigheter og som ikke kan kreves tilbake. Ved bruk av angreretten faller partenes øvrige plikter til oppfyllelse av Strømkonto-avtalen bort. Kunden kan imidlertid pålegges å betale for den tjenesten som faktisk er levert. Beløpet skal stå i rimelig forhold til omfanget av den tjenesten som allerede er levert, sammenlignet med avtalens fulle oppfyllelse. Eventuelle tilgodebeløp utover dette utbetales til Kunden innen 30 dager. 

5.3: Dersom Kunden benytter seg av angreretten for strømavtalen med Strømleverandøren, oppheves automatisk avtalen om Strømkonto med de samme virkningene som beskrevet i avsnittet over. 

6. Priser og betalingsbetingelser 

6.1: Kunden betaler et månedlig gebyr for Strømkonto. For benyttet kreditt påløper det renter. De til enhver tid gjeldende priser for Strømkonto finnes på Tjenesteleverandørens nettsider. Det skriftlige avtaletilbudet til Kunden inneholder gjeldende priser ved avtaleinngåelsen. Prisendringer som gjelder Kundens aktive avtale varsles etter bestemmelsen om pris- og vilkårsendringer i punkt 7 nedenfor. 

6.2: Fakturering skjer etterskuddsvis månedlig etter strømfakturaene fra Strømleverandøren er mottatt i henhold til Tjenesteleverandørens til enhver tid gjeldende faktureringsrutiner, og for øvrig i samsvar med det til enhver tid gjeldende regelverk. Fakturaen for Strømkonto dekker den samme fakturaperioden som strømfakturaen og forfaller til betaling 20 dager fra fakturadato.  

6.3: Leverandøren anbefaler elektronisk fakturering (eFaktura). Oppretter Kunden ikke eFaktura, blir fakturaen tilsendt per post og det vil tilkomme et gebyr for papirfaktura i henhold til gjeldende priser. Gebyret blir ikke belastet ved første fakturering.  

6.4: Fakturaen fra Strømleverandøren belastes Strømkontoen automatisk ved forfall og motregnes med innbetalinger og til enhver tid gjeldende Saldo. 

6.5: Kunden kan når som helst betale et høyere beløp enn Minstebeløp og Anbefalt månedsbeløp, herunder kan Kunde når som helst innfri hele negativ Saldo. Informasjon om til enhver tid gjeldende Saldoen finnes i Strømleverandørens Min Side og på fakturaene fra Tjenesteleverandøren. 

6.6: Det gis ikke renter på positiv Saldo. Kunden kan når som helst be Tjenesteleverandøren, ved å kontakte kundeservice, om at positiv Saldo utbetales til Kunden uten ugrunnet opphold, senest innen 30 dager. Kunden er innforstått med at en slik utbetaling kan medføre at kreditten benyttes ved neste oppgjør av en strømfaktura gjennom Strømkontotjenesten og som det påløper renter for. En utbetaling av all positiv Saldo i perioder der strømkostnadene og forbruket er høyere medfører risikoen for at den tilsiktede utjevningen av månedlige betalinger ikke inntrer fordi Kunden bygger opp kredittgjeld i perioder der positiv Saldo skulle dekke de overgjennomsnittlige strømkostnadene.  

6.7: Enhver innbetaling fra Kunden vil gå til dekning/nedbetaling av den eldste utestående fordring på renter og gebyrene for tjenesten Tjenesteleverandøren har mot Kunden, så nedbetales negativ Saldo, med mindre partene har avtalt noe annet. 

6.8: Ved overskridelse av Kredittgrense må Kunde betale det overskytende beløpet ved første påfølgende forfall, i tillegg til Minstebeløp. Kunde vil bli varslet per SMS eller e-post om overskridelse av Kredittgrensen. 

6.9: Dersom Kunden ikke betaler innen forfallsdato, vil Tjenesteleverandøren sende én purring per SMS eller e-post til Kunden. Forsinkelsesrenter påløper fra første dag etter forfallsdato i henhold til forsinkelsesrenteloven.  

6.10: Dersom Kundens negative Saldo overstiger den til enhver tid gjeldende Kredittgrensen og Kunden ikke betaler det overskytende beløpet samt minstebeløpet ved første påfølgende forfall, kan Tjenesteleverandøren varsle om inkasso av forfalte krav og heve avtalen på grunn av mislighold i samsvar med punkt 8.2 nedenfor. Inkasso skjer i samsvar med inkassoloven. Purregebyr vil påløpe. Inndrivelseskostnader vil kunne påløpe i tillegg til forsinkelsesrente.  

6.11: Ved overskridelse av Kredittgrensen vil Tjenesteleverandøren ikke lenger betale strømfakturaene fra Strømleverandøren med den konsekvensen at det inntrer mislighold mellom Kunden og Strømleverandøren, som kan medføre at Strømleverandøren har grunnlag til å heve strømavtalen den har med Kunden. 

6.12: Tjenesteleverandøren kan foreta fornyet kredittvurdering av Kunden, der det foreligger saklig behov, herunder dersom Kunden søker om endring av fastsatt Kredittgrense. Tjenesteleverandøren kan, dersom det er saklig grunn til det, redusere den innvilgede Kredittgrensen uten at Kunden har bedt om dette. Tjenesteleverandøren skal varsle Kunde før en slik beslutning iverksettes. 

7. Endringer i vilkårene og priser 

7.1: Tjenesteleverandøren kan i varsel til kunden foreslå saklig begrunnende endringer i priser (slik som månedlig gebyr, papirfakturagebyr, og renter) og vilkårene for Strømkonto. Endringer av Kredittgrense, Minstebeløp og Anbefalt månedsbeløp regnes ikke som prisendringer, men er en del av leveransen i Strømkonto-tjenesten. 

7.2: Omstendigheter som danner grunnlaget for endringer i månedsgebyret, papirfakturagebyret og avtalevilkår kan være endringer i Tjenesteleverandørens interne og eksterne rammebetingelser for å levere Strømkonto, som for eksempel endringer i det generelle prisnivået i samfunnet, endringer av kostnader til innkjøp av tredjepartstjenester som kredittopplysningsbyråer og underleverandører. Endringer i styringsrenten eller endringer i kapitalkostnadene for å yte kreditten som tilbys Strømkontokunder kan medføre endringer av rentesatsen.  

7.3: Kunden skal varsles om endringene per e-post, med mindre annet er særskilt avtalt. Endringene aksepteres ved passivt samtykke. For å ikke bli bundet av endringene, dersom Kunden ikke ønsker å godta disse, må Kunden varsle Tjenesteleverandøren om at endringsforslaget er avvist senest den siste virkedagen før tidspunktet endringene trer i kraft. Dersom endringen er til ugunst for Kunden, skal endringene tidligst tre i kraft to (2) måneder etter at Kunden ble varslet om endringen. Ved pris- og vilkårsendringer som følge av endringer i offentlig lov eller forskrift, offentlige avgifter/pålegg, samt endringer til gunst for Kunden, kan varslingsfristen være kortere.  

7.4: Tjenesteleverandøren har rett til å si opp avtalen med to måneders varsel, dersom Kunden ikke aksepterer en saklig begrunnet forhøyelse av renter, gebyrer eller omkostninger. Varsel om oppsigelse skal angi kredittbeløp, renter, gebyrer og omkostninger ved opphør av avtalen. Varselet skal også opplyse om at det vil bli satt i verk krav på oppfyllelse av lånet, om nødvendig ved rettslig inndrivelse. Betinget oppsigelse, for det tilfelle at Kunden ikke aksepterer prisendringen, kan varsles samtidig med endringsforslaget om å forhøye prisen.  

8. Avslutning av avtalen 

8.1: Avtalen er uten bindingstid og kan skriftlig sies opp av Kunde med én (1) måneds varsel. Tjenesteleverandøren kan, dersom det foreligger saklig grunn, si opp avtalen med to (2) måneders skriftlig varsel.  

8.2: Ved mislighold av denne avtalen og/eller mislighold av innbetalinger etter denne avtalen, kan Tjenesteleverandøren heve denne avtalen på de vilkår som følger av finansavtaleloven § 3-51, med den virkningen av at partenes forpliktelser etter avtalen faller bort.  

8.3: En oppsigelse av avtalen om Strømkonto vil ikke få betydning for gyldigheten av Kundens strømavtale med Strømleverandøren, som vil fremover kreve betaling av strømfakturaene direkte fra Kunden. Avtalen om Strømkonto opphører imidlertid når Kundens strømavtale med Strømleverandøren opphører, med mindre Kunden bytter til en annen strømavtale hos Strømleverandøren. 

8.4: Nye strømfakturaer som på tidspunktet oppsigelsen mottas ikke er belastet Strømkonto, vil bli fakturert direkte fra Strømleverandøren til Kunde. Opphører Strømkonto-avtalen mellom Kunde og Tjenesteleverandøren blir allerede mottatte strømfaktura-krav, renter og omkostninger fratrukket en eventuell positiv Saldo. Eventuell benyttet kreditt skal betales av Kunden innen 30 dager etter at avtalen er opphørt. Eventuell positiv Saldo utbetales til Kunden uten ugrunnet opphold og senest innen 30 dager, beløp under 20 norske kroner utbetales ikke.  

9. Tvisteløsning

Kunden kan rette klager angående Strømkontoavtalen til Tjenesteleverandørens kundeservice som leveres av Fortum Strøm AS etter avtale med Tjenesteleverandøren:  

Web: https://www.fortum.com/no/strom/kundeservice 

Epost: kundeservice@fortum.com 

9.1: Dersom saken ikke løses til Kundens tilfredshet, kan Kunde rette henvendelsen til rett tilsynsmyndighet: Forbrukertilsynet, Postboks 2862 Kjørbekk 3702 Skien. 

9.2: Tvister avgjøres etter norsk rett og ved Kundens lovbestemte verneting, som normalt er ved Kundens bopel. Kan dette ikke fastslås, vedtas Oslo Tingrett som verneting. 

 

10. Prisliste

Gebyr for tjenesten: 49 kroner per måned 

eFaktura: 0 kroner

papirfakturagebyr: 7 kroner per faktura 

Nominell rente: 10 %

Effektiv årlig rente ved benyttet kreditt:

kr 5 000,-21,76% - Total kostnad kr. 6.088,-

kr 10 000,-15,88% - Total kostnad kr. 11.588,-

kr 15 000,-13,92% - Total kostnad kr. 17.088,-

Regneeksempel: *Effektiv rente 15,88 % ved lån av 10.000 kroner over 12 måneder, koster 1.588 kroner i renter, og 11.588 kroner totalt. 

Se også vedlegg til Vilkår for tjenesten Strømkonto - Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt (SEF-skjema)

 

© 2022 Tellier Service AS

bottom of page